Volvo B10m dashboard

Midden jaren 90 zag ik bij het Jeugdjournaal een reportage over iemand die zijn eigen cockpit van een vliegtuig gebouwd had voor een vliegsimulator, met werkende meters en alles. De persoon moet haast wel computerprogrammeur geweest zijn, de Arduino bestond nog niet. Ik wilde dat hoe dan ook ooit doen, maar dan niet met vliegtuigen

Zo ontstond het project waaronder je hieronder de voortgang kunt volgen. Softwarematig kwam ik uiteindelijk uit bij Simhub, dat meerdere spellen ondersteund. Dit programma voert een vaste en soms spel-afhankelijke set variabelen uit naar een Arduino die er door deze juist te programmeren op kan reageren.

Met de aankoop van het dashboard van een DAF 95XF via SMZ.be begon de spreekwoordelijke reis pas echt, al ging het me daarin aanvankelijk vooral om de snelheidsmeter. Maar ik bleek op de luchtdrukmeter na de andere meters ook te kunnen gebruiken, al zijn die sindsdien bijna allemaal vervangen.

Versie 1 was gemaakt met meubelpaneel dat ik nog had liggen: dat was loodzwaar en moeilijk te bewerken. Na een bekabelingsfout begon ik helemaal opnieuw en dacht eerst goed na over de elektrische verbindingen: elke knop en module zijn eigen connector en mocht je die verwisselen moest dat ófwel onschadelijk zijn, of fysiek niet passen, soms door de kabellengte te beperken. Dit moest nieuwe fouten voorkomen en foutzoeken gemakkelijker maken, een benadering die zich sindsdien meermaals heeft bewezen: een probleem dat verdween na afkoppelen van een module vertelde me dat het probleem in die module gezocht moest worden.

Inmiddels is het project veel verder gevorderd dan versie 1 ooit was, maar af is het zeker niet. Er zitten vele uren 3D-ontwerp en printwerk in, maar ook een pittig aantal centimeters soldeertin en bandkabel. Het is een interessant project: ik kan er mijn fotografiehobby, mijn 3D-ontwerp en print hobby, electronica en houtbewerking in combineren.

  • Het Volvo cluster aansturen met de Arduino
    Een lekspanning in de originele print van het linkercluster liet zich niet oplossen door het verwijderen van bijna alle aanpassingen, dus maakte ik een nieuwe…
  • Kortsluiting in de print voor het linkercluster
    Banenprint en het risico op kortsluiting. Ik besloot wegens een defect relais een print te maken en etsen voor het linkercluster.
  • De nieuwe manier om lampicoontjes aan te brengen
    In de zoektocht naar betere dekking van icoontjes voor statuslampen probeerde ik ze over te strijken via PCB transfer vellen op kleurenfilters.
  • Het verdeelbord in het dashboard
    In versie 2 van het dashboardproject zou ik het helemaal anders aanpakken wat de bedrading betreft: elke knop zijn eigen connector. En daar is een verdeelbord voor nodig.
  • Een echt Volvo-cluster!
    Eindelijk vond ik een betaalbaar, écht Volvo cluster met stevige behuizing!
  • Spiegelafstelling en raambedieningsmodule
    Het 3D ontwerpen en printen van een ontbrekend onderdeel van een spiegelafstellingsmodule uit een Volvo FH vrachtwagen.
  • Een nieuw ontwerp voor het 5×4 statuslampcluster
    Om de dekking van de icoontjes in het statuslampcluster te verbeteren, begon ik opnieuw te experimenteren, dit keer o.a. met transparanten en kleurenfilters.
  • Versie 2 – Het houten frame
    En toen begon ik helemaal opnieuw met een lichtere houtsoort die makkelijker te bewerken is, waar ik met verlijmde houten latjes een stevig, maar licht houten frame maakte voor het dashboard.
  • Het belangrijkste onderdeel: het stuur
    Of ik kan kijken naar een Logitech G27 dat het midden kwijtraakt, vroeg een collega mij. Ik dacht meteen aan een gebroken encoderschijf, maar de schade blijkt groter dan gedacht…
  • Problemen met elektrische verbindingen
    Na het solderen van nieuwe onderdelen worden er plotseling knoppen ingedrukt die ik niet aanraak, of die zelfs uitstaan…
  • Het linker-hoofdcluster
    In de Volvo bussen waarop mijn project gebaseerd is, zitten 2 meterclusters. Het linkercluster bevat (voor zo ver ik me dat herinner van de variaties van de bussen hier) altijd de benzinemeter, koelwatertemperatuur-meter en de meters voor remdrukketels 1 en 2. Rechts van deze meters in 2×2 opstelling vind je de grote toerentalmeter, allen van… Lees meer: Het linker-hoofdcluster
  • Het 5×4 statuslampcluster
    Links op het dashboard van deze bussen vond je een rij van 5×4 statuslampjes, die, gezeten achter de chauffeur altijd in een zekere volgorde oplichten zodra de chauffeur de bus ging starten. Ook dit onderdeel kon ik niet goedkoop tweedehands vinden. Op de foto, gemaakt op de dag van 50 Jaar Standaard Streekbus in Zwolle… Lees meer: Het 5×4 statuslampcluster
  • Het joystickproject – Schakelaars
    Het was tijd voor het uitvinden van een mogelijkheid om schakelaars te bouwen die lijken op de schakelaars zoals die gebruikelijk waren in de oorspronkelijke bussen. Aangezien deze schakelaars vermoedelijk veel geld kosten (ik heb de productlijn later gevonden en dat waren ze inderdaad) omdat ze voor de auto-industrie bedoeld zijn, was het nieuw kopen… Lees meer: Het joystickproject – Schakelaars
  • Het joystickproject – De zijconsole
    In 2020 vatte ik het idee op om voor bussimulator OMSI het dashboard van een type bus dat hier vroeger in Waterland veel rondgereden heeft na te bouwen. Historisch accuraat blijf ik niet: veel onderdelen zijn tweedehands onvindbaar, of zeer prijzig wanneer nieuw. Een hoop werk ging dan ook zitten in het zelf maken van… Lees meer: Het joystickproject – De zijconsole
Scroll naar boven