Het belangrijkste onderdeel: het stuur

Een voormalig collega stuurt mij een berichtje: “of ik eens kan kijken naar zijn Logitech G27 racestuur”. Tijdens het racen raakt het stuur namelijk steeds vaker het midden kwijt. Omdat deze sturen geplaagd worden door gebroken encoderschijven, moet ik als eerste daaraan denken. Door haarscheurtjes in de encoderschijf, slipt deze over de motoras, waardoor de elektronica het midden kwijtraakt.

Bij intensief gebruikt wordt de motoras namelijk heet en zorgt zo voor herhaaldelijk uitzetten en weer krimpen, tot de schijf dus barst. Eerdere Logitech wielen gebruikten een encoderschijf met z’n eigen tandwieltje los van de motoras, aangedreven door een metalen tandwieltje dat op de motoras geperst was. Zo bleef de overdracht van hitte sterk beperkt, en de krachten op de schijf zelf ook.

Op een bloedhete zomerdag haal ik het stuurwiel op en nog dezelfde dag ligt het uit elkaar. De schade is groter dan verwacht: de encoderschijf is gebarsten, maar de encoderprint óók. 3 sporen van de lichtsluis zijn deels onderbroken. De grootste schade echter zit ‘m echter wel in het lagerhuis:

Van voor tot achteren en van buiten naar binnen loopt een pittige barst door het stuk plastic dat de twee kogellagers vasthoud voor de stuuras. Dit stuur is duidelijk intensief gebruikt.

Hoewel de gebroken encoderschijf met wat priegelwerk middels kopertape op te lossen valt en weer blijft zitten, en ook de encoderprint met wat afgeknipte pootjes van een weerstand te repareren is na het silkscreen weggekrabt te hebben, blijkt de barst niet te repareren.

Het gebruikte plastic is duidelijk een mengsel van ABS en… iets anders (er staat een ABS teken op met een getal van een toevoeging). De meest aggresieve/krachtige lijm die ik heb, richt niks uit. Van het kleine beetje plastic in de barst dat ik kan zien, lijkt het ook niet op ABS: het oppervlak is korrelig en bij een voorzichtige poging op een andere plek een klein stukje te verbuigen, slaat het ook niet wit uit.

Ik laat weten hoe het ervoor staat en hoor dat ik het dan maar moet houden als ik er nog een toepassing voor zie. De collega in kwestie zal emigreren en kan huisraad die zomaar spontaan een ander huis vind nogal goed gebruiken. En zo eindigd de G27 als kandidaat voor het stuur in het joystickproject.

Wordt vervolgd!

Scroll naar boven