In de Volvo bussen waarop mijn project gebaseerd is, zitten 2 meterclusters. Het linkercluster bevat (voor zo ver ik me dat herinner van de variaties van de bussen hier) altijd de benzinemeter, koelwatertemperatuur-meter en de meters voor remdrukketels 1 en 2.
Rechts van deze meters in 2×2 opstelling vind je de grote toerentalmeter, allen van VDO. Op de volgende foto zie je dit cluster rood omlijnd, op de 50 Jaar Standaard Streekbusdag in Zwolle, 10 juni 2016. De bus in kwestie was toen nog in beheer van Stichting BRAM.

Linksbovenin dit cluster vind je een balk met statuslampjes. Afhankelijk van de wens van de gebruiker kunnen hier verschillende functies worden weergegeven, zoals een indicatielamp voor de motorrem, of een lamp voor een stopverzoek. (Deze laatste gebruiken wij in Nederland nauwelijks, we voegen er vaak nog de welbekende 4 LED’s in een verticaal rijtje aan toe links aan de raamstijl van de voorruit).
Ik kon geen (goedkope!) tweedehands versie van dit cluster vinden. Dus trok ik de bovenstaande foto en een andere van hetzelfde evenement over met fSpy, ook al heb ik niet echt betrouwbare perspectieflijnen.
Zo ontwierp ik een aangepaste versie in Blender dat op mijn printbed paste (ongeveer 235mm x 235mm, het absolute maximum dat niet per se betrouwbaar is). Ondanks die onbetrouwbaarheid, werkte het wel!

De achterkant was een uitdaging en vereiste veel meetwerk. 3 Van de meters uit het dashboard van een DAF 95XF zijn van een totaal ander type dan de koelwatermeters die ik wist te vinden (en die wél gebruikt zijn in de bussen in kwestie). Linksboven zie je daar de boor-hulpjes voor, naast het vierkante gat voor de meterplaatverlichting.

Omdat de oudere meters 270 graden draaibereik hebben, moest ik het middelpunt naar onderen schuiven, zodat ze bij het benutten van 90 graden van het bereik (zodat ze lijken op de koelwatermeters) op de juiste plek zitten.

Het idee was om er een volledige behuizing van te maken, maar dat lukte niet betrouwbaar: de plaat liet telkens vroegtijdig los of trok vreselijk krom (vermoedelijk door hoe het model probeert te krimpen door afkoeling maar de rand dat probeert te verhinderen). De oplossing werd de combinatie van onderdelen hier links. Het tweede onderdeel van onder is de rand die aan de meterplaat zou schroeven.
Het derde onderdeel is de statusbalk met daarin de statusverlichting voor bijvoorbeeld de motorrem en stoplamp. Daarboven zien we de blindplaat en daarna de houder voor de glasplaat.
Als ik heel eerlijk ben maak ik me zorgen over de kwetsbaarheid van dit onderdeel: het is gammel, zélfs voor een toepassing die stilstaat!

Toch ben ik wél tevreden over het resultaat. Ik had hier de statusverlichting alvast aangebracht en laten branden met een 5V voeding. (De oude meterplaten waren nog gemonteerd omdat ik met de afdekplaat wilde zien of alles in het midden zat). Een fotolijstje waar van de glasplaat een hoekje afgebroken bleek toen ik de verpakking opende, gebruikte ik om een glasplaat van te snijden.
